sunnuntai 26. elokuuta 2018

Yksin

Äiti on ollut viime aikoina vähän väsynyt. Vauva-arjen kuherruskuukaudet ovat ohi. Tiskivuori, pyykkivuori, seinät kaatuu päälle. Jos saisi hetken vaan olla, ilman että mua tarvitaan, ilman syyllisyyttä tekemättömistä kotitöistä ja ahdistusta ajan puutteesta. Että saisi vaan olla.

Vauva on ihana, hyväntuulinen ja terve, mutta silti mä olen uupunut. Meillä nukutaan yöt hyvin, päivälläkin saan ottaa vauvan kanssa päikkärit. Mikä oikeus mulla on olla väsynyt? Joillain on lapsia kymmenen, toisilla koliikki, kolmannella korvatulehdus ja neljännen mies reissuhommissa. Vois tämä elämä olla paljon rankempaakin.

Vai olisiko sittenkin niin, että miullaki on oikeus miun ommiin tunteisiin. Että saa olla välillä vähän väsynyt. Että saan kaivata omaa aikaa, vaikka olenkin tätä lasta kovasti halunnut ja ihan itse hänet tähän maailmaan tehnyt. 

Ukkonen katsoi ja näki. Otti lapset (heitä on viikonloppuisin kolme) ja lähti syntymäpäiväkemuihin. Sanoi: ei sun tartte lähteä jos et jaksa. Jää kotiin, ota hetki omaa aikaa. Levähdä. Tee jotain, mistä tulee hyvä mieli. Tiskaus ja pyykkääminen on kielletty.

Täällä mä nyt olen, yksin kotona. Ensimmäistä kertaa puoleen vuoteen. Siivosin jo keittiön, pyykit pyörii koneessa. Laatuaikaa sekin, kun saa touhuta ihan omaan tahtiin, ilman keskeytyksiä, rauhassa. Kävin suihkussa pitkän kaavan kautta, ajelin kuulkaa oikein säärikarvatkin ja tein kymmenen minuutin kasvonaamion. Suihkuttelin tukkaan hyvänhajuista hoitoainetta ja laitoin ripsiväriä. Söin veitsellä ja haarukalla. Korkkasin oluen. Alkoholittoman, mutta oluen kuitenkin. 

Kyllä tämä tästä. On jo perhettä ikävä.

3 kommenttia:

  1. Kyllä saa olla väsynyt! Jokaisen ongelmat on omia ja oikeutettuja, AINA on maailmassa joku jolla asiat on huonommin. Siitä ei siis ainakaan pidä huonoa omaatuntoa potea. Oon samaa mieltä että välillä tuntuu kuin olisi pallo jalassa, vaikka ihana pallo onkin. Ihan lyhytkin breikki tekee hyvää. Meillä elämä helpottui, kun poika hoksasi miten nokkamukista juodaan. Tissien ei siis tarvitse olla max tunnin etäisyydellä kotoa ihan koko aikaa, kun mieskin voi ruokkia pojun. Olen yrittänyt käydä kerran viikossa uimassa, ai että tekee ihanaa olla saunassa IHAN YKSIN (noh, jos nyt muita löylyttelijöitä uimahallissa on...) ilman että tarvii samalla kuunnella itkuhälytintä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. <3

      Täällä tajuttiin kans nokkamukin idea kun mulla oli se ompeluilta. :) Tuttipullosta on juonut muutaman kerran aikaisemminkin. Myös soseita ja sormiruokia voi maistella sillä aikaa, kun äiti hoitaa ryhtiään kerran viikossa pilateksessa. Helpottaa kyllä kummasti, kun voi olla hyvällä omatunnolla poissa edes silloin tällöin.

      Poista
    2. Niin ja musta tuntuu että nykyään IHAN YKSIN = ilman vauvaa (vaikka ympärillä ois satoja muita ihmisiä) :D

      Poista